adoro isto.
A basic rule for hands is to make sure they are never both at the same level in the photograph. The space between the two hands creates an imaginary line. This line will be a diagonal one, which is much more interesting than a horizontal line. In general, you should show the profile of the hand. The palm or back of the hand is actually quite large and will demand too much attention—often drawing the viewer’s eye away from the model’s face or the product she is selling. Also, age tends to be more visible on the backs of the hands. Additionally, when you are working in awarm environment, the veins may protrude in anunappealing fashion. There are some exceptions, of course.(…) Keep the fingers together and in a slightly bent position. Spread fingers create too many lines for the viewer’s eyes to read. And don’t crop or hide those fingers, either. When this happens, the hand looks amputated,leaving the viewer to wonder whether or not the model actually has all her fingers. – posing techniques, Billy Pegram
oh well, fiquei com vontade de fazer uma serie de fotografias com mãos alinhadas…
tudo errado: http://thesemoments.blogspot.pt/2004/11/alfred-stieglitz-took-young-paul.html
Esses exemplos não são bons, aí o tema são as mãos em concreto, mas mesmo assim tenho a certeza que haverá muitos exemplos de retratos em que as mãos não estão de perfil. Contudo isso é o mesmo que defender que não há regras de composição musical e harmonia e dar os solos do Jimi Henrix como exemplo ou que não é preciso estudar perspectiva e mostrar o Picasso ou que não importam as regras da narrativa e mostrar Lobo Antunes. Um certo desprezo pela técnica ou pelas regras formais nos amadores de uma arte costuma ser mais prova de “não estou para me chatear e ter trabalho a estudar e treinar” do que um artistic statement.
eu não manifestei desprezo pela técnica ou por regras formais, Lourenço. Apenas acho essa regra básica pateta. Mas obrigado pela última frase…